اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

عوامل تاثیرگذار در کیفیت چاپ یک طرح

  • توسط
  • اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۰
  • ۰
عوامل تاثیرگذار در کیفیت چاپ یک طرح

کارهای چاپی قبل از اینکه وارد مرحله چاپ شوند بایستی برای آن ها طرحی زیبا و مناسب با موضوع چاپ کتاب در نظر گرفت، اما بعد از این که کار چاپ در قالب طرح مورد نظر قرار گرفت لازم است برخی نکات اصولی قبل از چاپ از قبیل فونت، رنگ مناسب و سایر عوامل تاثیر گذار در کیفیت  نیز مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

قبل از این که کار چاپی را به چاپخانه ارسال کنید بررسی کنید که تمامی استانداردهای لازم در آن رعایت شده باشد و سندی با کیفیت و فرمت مناسب را برای چاپ ارسال کنید.

تمامی افرادی که در زمینه کار چاپ کتاب فعالیت دارند به طور قطع در ابتدای فعالیتشان با این رخدداد روبرو شده این که کاری را برای چاپ کتاب به چاپخانه ارسال کرده اما در پایان متوجه کیفیت پایین آن در مقایسه با طرح اولیه شده اند که دلیل این امر عدم توجه به نکات مهم و اصولی در زمان طراحی است که البته به مرور زمان و کسب تجربه در این زمینه مهارت کافی را کسب خواهید کرد از این رو در ادامه این مقاله قصد داریم عوامل تاثیر گذار در کیفیت چاپ یک طرح را مورد بررسی قرار دهیم برای کسب اطلات در این زمینه با ما همراه باشید:

  • انتخاب سایزهای مناسب برای چاپ کتاب

اولین و در عین حال مهم ترین اطلاعاتی که در نرم افزاری های مختلف طراحی باید ثبت کنید اعداد مربوط به ابعاد طرح موردنظرتان است، که بایستی در این مورد توجه داشته باشید که سایز مورد نظر با واحد ان هماهنگ باشد، و فراموش نکنید که با تغییر دادن واحد ابعاد سند نیز براساس اآن تغییر خواهند کرد.

انتخاب سایر طرح ها به این دلیل حائز اهمیت است که اگر طرح مورد نظر را در قالب کوچکتر و یا بزرگتر قرار دهید در کاهش کیفیت آن تاثیر گذار خواهد بود، حتی در برخی کارهای چاپی این کاهش کیفیت به گونه ای است که در همان صفحه نمایش قابل رویت است، از این رو با توجه به آنچه که گفته شد لازم است که ابتدا ابعاد سند اولیه را تنظیم کرده سپس کار طراحی را شروع کنید.

عوامل تاثیرگذار در کیفیت چاپ یک طرح

  • انتخاب رزولوشن مناسب برای چاپ کتاب

یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در کیفیت چاپ یک طرح انتخاب رزولوشن مناسب در زمان ساختن سند با نرم افزار طراحی موردنظرتان است.

رزولوشن دارای یک عدد استاندارد در چاپ کتاب است که برای محصولاتی از قبیل ست اداری- کاتالوگ- بروشور- کارت ویزیت و… ۳۰۰dpi می باشد، البته به این نکته توجه داشته باشید که برای چاپ در ابعاد بالاتر بایستی میزان دی پی آی کمتر شود ولی در حالت کلی ۳۰۰dpi یک رنج استاندارد برای چاپ تصاویر مختلف است.

  • قالب خروجی طرح در نرم افزار موردنظر

از دیگر عوامل تاثیرگذار در کیفیت چاپ کتاب یک طرح فرمت خروجی طرح در نرم افزار موردنظر است، به عنوان مثال رنگ یک تصویر در صفحه نمایش ممکن است برایمان قابل قبول باشد اما مرحله اصلی زمان خروجی آن از نرم افزار است، اگر فرمت مناسبی برای طرح در زمان چاپ کتاب انتخاب شود در کیفیت نهایی طرح تاثیر گذار خواهد بود، لازم است که بدانید فرمت خروجی یک فایل مشابه نوع ذخیره سازی آن است.

همچنین برای نرم افزارهای گرافیکی رستر و برداری فرمت های مختلفی که هرکدام از آن ها دارای مزایا و معایبی هستند وجود دارد به این نکته نیز توجه داشته باشید نمی توان قالب یک نرم افزار را برای نرم افزار دیگری به کار برد به عنوان مثال اگر از نرم افزارهای با ساختار برداری خروجی رستر گرفته شود کیفیت تمام طرح تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.فرمت jpg  و jpeg  در فرم رایج با کیفیت متعادلی هستند اما فرمت TIFF از کیفیت بالاتری برخورردار می باشد که البته بیشتر برای نرم افزارهای رستر مورد استفاده قرار می گیرد.

عوامل تاثیرگذار در کیفیت چاپ یک طرح

PDF/X  یکی از انواع فرمت های خروجی استاندارد و ایده آل است که در واقع نوعی از فرمت PDF به شمار می آید که کیفیت طرح را در زمان خروجی حفظ می کند و مانع از کاهش آن می شود از مهم ترین مزایای این فرمت امکان استفاده برای دو ساختار برداری و رستر است.اگر حداکثر میزان کیفیت برایتان حائز اهمیت نیست و یا اگر تمایل دارید از فرمت معمول JPEG به منظور ممانعت از وراد آمدن هر گونه آسیبی به طرح استفاده کنید حتما در زمان ذخیره گزینه Resolution را بر روی بیشترین مقدار مه ۱۲ است قرار دهید زیرا بعد از هر مرتبه تغییر و ذخیره سازری این نوع فرمت، کیفیت طرح کاهش پیدا می کند.

  • کیفیت تصاویر انتخابی در طراحی

اگر از تصاویری که از کیفیت مطلوب برخورردار نیستند را برای چاپ کتاب انتخاب کنیم نتیجه  نهایی نامناسب خواهد بود، البته اگر دقت کنید این مورد در همان صفحه مانیتور قابل رویت خواهد بود و وضوح بسیار پایینی خواهد داشت، از این رو توصیه می کنیم حتما از کیفیت تصاویری که قصد دارید در طرحتان انتخاب کنید اطمینان لازم را داشته باشید

  • تکنیک چاپ

در این مرحله بایستی ابتدا به برخی از سوالات پاسخ دهید این که قصد دارید چه چیزی را چاپ کنید؟ آیا قصد دارید برای گروه سنی مختلف کتاب و یا مجله ای را به چاپ برسانید؟ آیا بر روی لیوان، تیشرت و مانند این ها قصد چاپ لگوی و یا طرح خاصی را دارید، درحقیقت این هدف از چاپ شما است که بر روی انتخاب تکینیک مورد نظرتان تاثیر گذار خواهد بود برای مثال تکنولوزی به کار رفته در چاپ افست قابلیت استفاده بر روی تمام سطوح چاپی را دارد، حتی می توان بر روی چرم و پلاستیک این تکنیک را به کار برد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.