فروردین ۹, ۱۴۰۳

معرفی انواع قطع کتاب

  • توسط
  • تیر ۲۱, ۱۴۰۰
  • ۰
معرفی انواع قطع کتاب

معرفی قطع کتاب

ممکن است با دیدن انداره و ابعاد مختلف کتاب ها در کتابخانه و یا کتابفروشی ها این سوال در ذهنتان ایجاد شده باشد که چرا کتاب ها دارای سایزهای یکسانی نیستند؟ و یا اینکه سایز کتاب ها بر چه اساسی تعیین می شود؟ عوامل مختلفی از قبیل اقتصادی، علمی و هنری در این امر نقش دارند، اندازه کتاب که به آن قطع می گویند ممکن است از نظر برخی افراد چندان مهم نباشد اما لازم است که بدانید هزینه چاپ و همچنین میزان فروش آن ارتباط مستقیمی با قطع کتاب دارند.

در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی قطع کتاب و انواع ان بپردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید:

قطع کتاب چیست؟

به اندازه و ابعاد طول و عرض یک کتاب قطع می گویند این اصطلاح بیشتر در انتشارات و چاپخانه های کتاب کاربرد دارد، این که کتاب خود را به کدام یک از روش های چاپ منتشر کرده باشید هیچ ارتباطی به انتخاب قطع آن ندارد.قبل از این که فرایند چاپ کتاب را آغاز کنید در زمان عقد قرارداد بایستی نوع قطع کتابتان را انتخاب کنید، سلطان چاپ انواع مختلف قطع های کتاب را در مرکز چاپ خود پشتیبانی می کند، شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین دریافت راهنمایی از کارشناسان مرکز آنلاین سلطان چاپ، در مورد انتخاب قطع کتاب مناسب به سایت http://soltanchap.ir/  مراجعه کنید.

هدف از ارائه قطع های مختلف برای چاپ کتاب در مرکز سلطان چاپ، مهیا نمودن امکان استفاده از خدمات چاپی این مرکز برای کلیه افراد در کاربردهای متنوع و دلخواهشان است به عنوان مثال برخی افراد تمایل دارند که کتاب خود را برای این که بتوانند به راحتی آن را حمل کرده و همیشه همراه داشته باشند قطع جیبی را انتخاب می کنند.

آیا انواع قطع کتاب رایج در ایران را می شناسید؟

در حالت کلی قطع کتاب، تعیین کننده تعداد صفحات کتاب است لذا هرچقدر که قطع کتاب مورد نظر شما کوچکتر باشد در نتیجه تعداد صفحات آن نیز بیشتر خواهد شد از سوی دیگر قطع کتاب انتخابی تاثیر فراوانی در طراحی و بخش های داخلی کتاب دارد.انتخاب قطع مناسب و دلخواه شما در زمان صفحه آرایی و حروفچینی کتاب انجام می شود و در زمره اولین اقداماتی است که باید به آن بپردازید، انتخاب اندازه فونت و طراحی جلد و … بعد از تعیین قطع کتاب صورت می پذیرد از این رو توصیه می کنیم که در انتخاب قطع مورد نظرتان نهایت دقت لازم را داشته باشید و از راهنمایی های کارشناسان سلطان چاپ حتما استفاده کنید.قطع های مختلفی در ایران وجود دارد که مرکز سلطان چاپ از تمامی این قطع ها برای چاپ کتاب استفاده می کند یکی از رایج ترین این قطع ها وزیری است و قطع رقعی و جیبی نیز بعد از ان دارای تعداد بیشترین آمار چاپ در ایران می باشند.معمولا برای کتاب های کودکان از قطع خشتی و کتاب های هنری از قطع رحلی استفاده می شود.

معرفی انواع قطع کتاب

در ادامه به صورت مختصر به بررسی و معرف هرکدام از قطع های کتاب در ایران می پردازیم:

  • قطع وزیری

بیش از  ۸۵ درصد کتاب های چاپ شده در ایران از این نوع قطع می باشد که ابعاد آن به صورت تقریبی ۱۷*۲۴ است.قطع وزیری کتاب های درسی، علمی و دانشگاهی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : انواع پوشش های مختلف در چاپ

  • قطع رقعی

ابعاد این قطع برابر ۱۴٫۸*۱۲ می باشد به عبارتی دیگر این قطع را می توان معادل ابعاد A6 دانست، در حقیقت ابعاد کوچک این قطع موجب شده تا هزینه های چاپ تا حد زیادی کاهش پیدا کند، قطع رقعی برای کتاب هایی که تصاویر کمی دارند می تواند گزینه مناسبی باشد معمولا دیکشنری های جیبی و مواردی مانند آن در قطع رقعی چاپ می شوند.

  • قطع خشتی

ابعاد طول و عرض در قطع رقعی با هم برابر است و گزینه مناسبی برای کتاب های هنری و کودکانه است، این قطع در دو ابعاد ۱۹*۱۹ و ۲۲*۲۲ رایج می باشد.

  • قطع رحلی

همانگونه که از نام این نوع قطع مشخص است برای کتب دینی و مذهبی کاربرد دارد تا بتوان به راحتی از آن ها بر روی رحل استفاده کرد.این قطع در دو ابعاد ۲۱*۲۸ و ۲۴*۳۳ رایج می باشد، البته برای برخی کتب درسی و آموزشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.صفحه بندی کتاب در قطع رحلی به نوع محتوای آن بستگی دارد که می تواند هم به صورت تک ستونی و یا دو ستونی نیز باشد.

معرفی انواع قطع کتاب

  • قطع پالتویی

یکی از ویژگی های بارز کتاب هایی که با این قطع به چاپ می رسند این است که فضای کمی اشغال می کنند و از انجا که ابعاد طول آن از عرض بیشتر است لذا به راحتی در جیب پالتو جا می شوند و دلیل نامگذاری آن به قطع پالتویی همین امر می باشد.قطع پالتویی در ابعاد ۲۱٫۵*۱۰٫۵ چاپ می شود که معمولا برای کتاب های رمان و تقویم های جیبی و دیکشنری همراه از این قطع استفاده می شود.

  • قطع جیبی

این قطع در ابعاد ۷*۵ چاپ می شود که مهمترین ویژگی آن راحتی در حمل می باشد و فضای کمی هم اشغال می کند.

  • قطع ربعی

کتاب های قطع ربعی در ابعاد ۱۶٫۵*۱۲ چاپ می شوند و معمولا برای کتاب هایی با موضوع داستان، رمان و … مناسب می باشد.

بیشتر بخوانید : عوامل تاثیرگذار در کیفیت چاپ یک طرح

  • قطع سلطانی

قطع سلطانی که نام دیگر ان تیموری است در ابعاد ۳۰*۴۰ چاپ می شوند و برای چاپ و انتشار کتب نفیس گزینه مناسبی است.

چه معیارهایی برای انتخاب قطع کتاب وجود دارد؟

هیچ روش و یا معیار استانداردی که بتوان برای انتخاب قطع کتاب به کار برد وجود ندارد و معمولا قطع مناسب به عواملی از قبیل موضوع کتاب، کاربرد و سلیقه خود فرد بستگی دارد.کارشناسان سلطان چاپ معمولا به مشتریان خود توصیه می کنند نوع قطع را براساس حجم مطالب و تعداد کلمات به کار رفته در آن انتخاب کنند و در این زمینه راهنمایی های لازم را ارائه می دهند، اگر کتاب شما حاوی حجم بالایی از مطالب برای ارائه است بهتر است قطع با ابعاد بزرگ را برای کتابتان انتخاب کنید از این طریق تعداد صفحات کتاب کمتر شده و زیبایی ظاهری آن نیز حفظ می شود از سوی دیگر هزینه چاپ نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.