فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

چاپ افست چیست؟

  • توسط
  • خرداد ۱۸, ۱۴۰۰
  • ۰
چاپ افست چیست?

چاپ افست چیست و مراحل انجام آن چگونه است؟

صنعت چاپ کتاب یکی از صنایع جامع در دنیا محسوب می شود که متقاضیان زیادی داشته و برای تمامی انواع فعالیت ها و صنایع مختلف کاربرد دارد که این امر موجب شده تا پیشرفت این صنعت براساس تکنولوژی روز دنیا در حرکت بوده و هر روزه شاهد تغییرات گسترده ای در آن باشیم.انواع مختلفی از سیستم های چاپی در دنیا وجود دارد، از چاپ دستی گرفته تا سیستم های چاپی ماشینی که در طی چند سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است که برای نمونه می توان سیستم چاپ افست و چاپ دیجیتال را مثال زد.

سلطان چاپ که یکی از معتبرترین مراکز چاپ انلاین کتاب در ایران محسوب می شود در این مقاله قصد دارد چاپ افست و مراحل انجام آن را مورد بررسی قرار دهد برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سیستم چاپی و مزایای آن دعوت می کنم با ما همراه باشید:

چاپ افست چیست؟

یکی از بهترین و با کیفیت ترین روش های چاپ، افست نام دارد که برای تیراژهای بالا کاربرد دارد، از این سیستم چاپی برای چاپ انواع محصولات مختلف از قبیل بروشور، کاتالوگ، پوستر، کارت ویزیت و… استفاده می شود.

در روش چاپ افست از سیستم رنگی CMYK استفاده می شود و رنگ ها به صورت مجزا بر روی کاغذ چاپ می شوند، جالب است که بدانید دستگاه های چاپ افست دارای مدل های مختلف از ۱ الی ۵ ستون رنگ در بازار موجود می باشد.

بیشتر مطالعه کنید : چاپ دیجیتال چیست؟

مراحل انجام کار چاپ افست در چاپ کتاب

  • طراحی

اولین مرحله در تمامی سیستم های چاپی طراحی می باشد، که این مرحله به تخصص و حساسیت بسیار بالایی نیازمند است، در واقع شخصی که طراحی سیستم چاپ افست را انجام می دهد بایستی یک طرح استاندارد از نظر بصری ایجاد کند.

از این رو توصیه می کنیم برای اینکه بتوانید بهترین خروجی را از محصول چاپی خود داشته باشید به مرحله طراحی توجه لازم را داشته و سفارشات طراحی خود را به مراکز معتبر بسپارید که برای این منظور ما مرکز آنلاین سلطان چاپ را با توجه به سابقه و خوشنامی که در این زمینه دارد به شما معرفی می کنیم.

چاپ افست چیست?

  • لیتوگرافی

بعد از این که مرحله طراحی به اتمام رسید اکنون باید پروژه را به مرحله لیتوگرافی انتقال دهید، در چاپ افست از دستگاه ایمیج ستر برای این منظور استفاده می شود، با کمک این دستگاه از طرح آماده شده خروجی گرفته می شود.

در طرح هایی که دارای چهار رنگ باشند، چهار عدد فیلم به صورت جداگانه آماده می شود.بعد از تهیه خروجی ها، هرکدام از آن ها را به صورت جداگانه در دستگاه کپی قرار می دهند و با کمک نوردهی نقش فیلم ها بر روی زینک حک می شود و از این طریق چهار زینک از هر کدام از رنگ ها تهیه می گردد.

  • چاپ

همانطور که پیشتر گفتیم دستگاه چاپ افست دارای انواع مختلفی است که در تعداد غلطک ها با هم فرق دارند که وظیفه این غلطک ها انتقال مرکب به صورت یکنواخت بر روی زینک است.

زینک در ابتدا با کمک غلطک آب مرطوب می شود سپس یک غلطک دیگر بر روی زینک مالیده شده و بدین ترتیب نقشی که بر روی زینک قرار دارد به لاستیک چاپ انتقال پیدا می کند و در نهایت به کاغذ منتقل می گردد.

محاسبه هزینه چاپ کتاب

مزایای چاپ افست

  • کیفیت و ماندگاری بالا

اگرچه پیشرفت علم و فناوری موجب پیدایش روش های چاپی مختلفی شده است اما چاپ افست به دلیل برخورداری از مزیت های بارزی از قبیل کیفیت و ماندگاری بالا موجب شده تا کماکان جایگاه خود را از دیرباز تاکنون حفظ کند و همچنان در زمره روش های چاپی محبوب قرار داشته باشد.با کمک روش چاپ افست می توانید از هر نوع تصویری که تمایل دارید سفارش چاپ دهید بدون آن که نگران باشید که کیفیت چاپ شما به مرور زمان از بین برود زیرا یکی از مزیت های درخور توجه چاپ افست ماندگاری آن است.

  • سرعت و حجم چاپی بالا

این مورد برای کسب و کارهایی که نیازمند چاپ کاغذی در تیراژهای بالا هستند می تواند گزینه مناسبی باشد به عنوان مثال روزنامه در زمره محصولاتی قرار دارد که هر روزه بایستی در تعداد و سرعت بسیار بالایی به چاپ برسد.

بیشتر مطالعه کنید : انواع پوشش های مختلف در چاپ

  • مقرون به صرفه بودن

چاپ افست با توجه به کیفیت بالایی که از آن برخوردار است از نظر قیمت در مقایسه با سایر روش های نوین چاپی مقرون به صرفه می باشد، در حقیقت می توان گفت که چاپ افست ارزان ترین روش چاپی است که در تیراژهای تجاری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

  • باطله کم تر

در تمامی روش های چاپی متاسفانه با معضل تولید زباله روبرو هستیم اما این مورد در  چاپ افست وجود ندارد زیرا در این روش چاپی امکان تنظیم میزان مرکب مورد نیاز قبل از شروع فرایند چاپ وجود دارد که این امر علاوه بر این که در تمیزتر شدن فرایند چاپ کتاب تاثیر گذار است موجب کمتر شدن میزان باطله تولید شده در دستگاه های افست خشک نیز می شود.

  • تنوع

همانگونه که گفتیم از این روش چاپی برای انواع محصولات متنوع از قیبل روزنامه یا کاغذهای چاپی و بسته بندی استفاده می شود، لذا می توان نتیجه گرفت که انواع مختلف کاغذ برای این روش چاپی کاربرد دارد که این امر موجب می شود تا شما بتوانید برای انواع  طراحی ها از قبیل بروشور و کارت ویزیت و… چاپ افست را انتخاب کنید.

چاپ افست چیست

کاربرد چاپ افست

مواردی که از چاپ افست استفاده می شود به قرار ذیل است:

  • روزنامه ها

از زمان پیدایش چاپ افست از آن برای چاپ روزنامه به دلیل امکان چاپ کتاب در تیراژ بالا و مقرون به صرفه بودن استفاده می شود.

  • کتاب ها

برای کتاب هایی با تیراژ بالا مانند کتب درسی، روش چاپ افست بهترین انتخاب خواهد بود.

  • اسناد و مدارک مالی

اسناد و مدارک مالی سازمان ها که لازم است هر ساله به چاپ برسد به وسیله چاپ افست تولید می شوند.

  • تبلیغات و بسته بندی

امروزه بیشترین کاربرد این روش چاپی در زمینه تبلیغات و بسته بندی است.چاپ افست به دلیل تنوع جنس، کیفیت بالا و نوع بافت تولیدی از قبیل کاغذ، مقوا، پلاستیک و… می تواند گرینه مناسبی برای تبلیغات و بسته بندی باشد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.