فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

معرفی نکات کاربردی برای افزایش تمرکز در مطالعه

  • توسط
  • آبان ۳۰, ۱۴۰۰
  • ۰
افزایش تمرکز در مطالعه

در این مقاله کاربردی می خواهیم به بررسی  نکات کاربردی برای افزایش تمرکز در مطالعه بپردازیم ، تا با استفاده از این روش ها میزان دقت و کارایی خود را در مطالعات بالا ببریم. همانطور که میدانید همه ی افراد در هر شغل و تحصیلات برای بالا بردن راندمان  کاری خود و موفقیت های آتی نیازمند تمرکز هستند تا به نتیجه ی مطلوب خود برسند. افزایش تمرکز کلید اصلی یادگیری است.

به عنوان مثال تا به حال اتفاق افتاده است که در حال خواندن کتاب مورد علاقه ی خود یا دوران آمادگی برای کنکور یا برنامه ریزی کاری خود بوده ایم ، اما برای ادامه دادن به مطالعه با مشکل فراموشی یا عدم تمرکز روبه رو شدیم. بنابراین لازم است برای  یادگیری  به یک سری نکات کاربردی برای افزایش تمرکز در مطالعه دقت کنیم.لازم به ذکر است سایت سلطان چاپ به عنوان یکی از بهترین سایت ها در زمینه ی چاپ، این مقاله را در اختیار شما عزیزان قرارداده تا به رفع  مشکل عدم  تمرکز بپردازد.

در ادامه ی مقاله به نکات کاربردی بیشتری برای افزایش تمرکز در مطالعه خواهیم پرداخت و شما با تمرین و تکرار به نتیجه ی دلخواه خود خواهید رسید پس با ما همراه باشید.

نکات کاربردی افزایش تمرکز

۱.علت حواس پرتی خود را پیدا کنید: پرت شدن حواس یا علت ذهنی و درونی دارد یا محیطی و بیرونی

حواس پرتی ذهنی و درونی موانعی هستند که باعث عدم یادگیری و توجه می شوند مثل : گرسنگی، تشنگی ، ترس، اضطراب و…

حواس پرتی بیرونی نیز شامل محیط اطراف و یا آدم های پیرامون ما می شود مثل سروصدا ، صدا های ناهنجار، نور ناکافی ، رفت و آمد و …

قبل از شروع به مطالعه نمودن این موانع را شناسایی کنید و به حل آن ها بپردازید.

افزایش تمرکز در مطالعه

۲. فراهم کردن شرایط لازم برای مطالعه: با توجه به شرایط و امکاناتی که آرامش را برای شما ایجاد می کند مثل عدم انتخاب محیط های بحرانی یا فضای مطالعه ی بسیار شلوغ و نامرتب که باعث استرس بیشتر می شود یا وسایلی مانند دفترچه یادداشت برای نکته برداری حین خواندن مطالب ،یک محیط قابل قبول فراهم کرده تا بتوانید به راحتی به مطالعه بپردازید. این نکات کمک بسیاری برای افزایش تمرکز می کنند.

۳. هدف گذاری کنید: هدف از مطالعه افزایش یادگیری و مهارت است پس با کنترل تمرکز خود به این هدف دست پیدا کنید.

روزانه برای مطالعه کردن برنامه ریزی کنید و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشید. به عنوان مثال برنامه ریزی کنید هر روز یک ساعت مشخص کتاب بخوانید ، در کنار آن ساعت استراحت و ادامه ی مطالعه را نیز قرار دهید و به آن پای بند باشید.

محاسبه هزینه چاپ کتاب

در ادامه به سایر نکات کاربردی برای افزایش تمرکز در مطالعه می پردازیم.

۴. جدیت در مطالعه: اگر هر روز به برنامه ی مطالعه ی خود عمل کنید و با جدیت پیش بروید خواهید دید که به محض شروع مطالعه دیگر به راحتی تمرکز خود را از دست نمی دهید. شک و تردید باعث می شود خیلی زود دچار استرس شده و تمرکز خود را از دست دهید.زمانی را که برای مطالعه قرار داده اید را با اراده و مصمم به پایان برسانید و جدیت خود را محک بزنید.

۵. ورزش کنید: ورزش کردن و انجام مدیتیشن یکی از روش های تضمین شده برای افزایش تمرکز هستند. با انجام ورزش شادی و نشاط را به خود هدیه می دهید و با انفعالاتی که در مغز صورت می گیرد به تمرکز شما نیز کمک بسیار بزرگی می نماید.

۶. افکار مزاحم را از خود دور کنید: سعی کنید در زمان مطالعه به افکار خود پیروز شوید، در این صورت است که می توانید تمرکز کنید و هدفمند مطالعه خود را ادامه دهید. این افکار مزاحم  را به زمان دیگری موکول کرده و ذهن خود را خالی کنید. همه ی این موارد ذکر شده نکاتی کاربردی برای افزایش تمرکز در مطالعه است که به شما کمک می کند کنترل ذهن قوی تری داشته باشید.

۷. هنگام مطالعه از تلفن همراه دوری کنید: گوشی خود را در فضای مطالعاتی خود قرار ندهید چون در این صورت ممکن است وسوسه شوید و به سراغ آن بروید. پس آن را خاموش کرده یا دور کنید.

۸. از تکنیک های مطالعه استفاده کنید: یکی از این تکنیک ها تند خوانی است ، زیرا تند خواندن یک مطلب یا حتی سریع انجام دادن یک کار باعث می شود دقت و تمرکز بیشتری برای درست انجام دادن آن کنیم اما فراموش نکنید این تند خوانی صرفا رد شدن از کلمات و رسیدن به انتهای متن نیست بلکه با دقت و تمرکز باید متن خود را تند بخوانید و می توانید یادداشت برداری نیز کنید.

افزایش تمرکز در مطالعه

۹. کنترل ذهن: بهتر است بدانید اولین و مهم ترین دلیل نداشتن تمرکز عدم تسلط بر ذهن است. این قدرت در همه ی انسان ها وجود ندارد اما با تمرین بسیار می توان بر آن پیروز شد و تسلط کافی بر ذهن را بدست آورد. وقتی ذهن روی یک موضوع واحد تمرکز می کند فضای خالی برای دیگر افکار وجود ندارد و تمام انرژی ها یک جا جمع می شوند. پس ذهن خود را پرورش دهید، تمرین کنید تا تسلط کافی برای مطالعه داشته باشید.

بیشتر بخوانید : چاپ دیجیتال چیست؟

۱۰.استراحت کافی: تجربه نشان داده که استراحت کافی و خوب خوابیدن کمک زیادی به افزایش تمرکز و انرژی می کند.

روش های بسیار دیگری وجود دارد که همه ی این نکات کاربردی برای افزایش تمرکز در مطالعه به شما کمک می کند.

یک سری از موارد دیگر مانند:

گوش دادن به موسیقی

تمرین در آینه

مراقبه کردن

رفتن به فضای سبز

تغذیه ی کافی

تکنیک پومودورو

انجام ورزش یوگا

انجام ندادن چند کار به طور همزمان

اولویت بندی کردن کار ها در طول روز

سایت سلطان چاپ این مقاله را برای شما دوست داران مطالعه  قرار داده تا بتوانید به راحتی این نکات کاربردی برای افزایش تمرکز در مطالعه را بیاموزید و به نتایج دلخواه خود هنگام یادگیری برسید.

کلام آخر

تمرکز یک امر ذاتی و تغییر ناپذیر نیست ، بلکه یک امر اکتسابی است که با تمرین و پرورش دادن آن به عالی ترین درجه می رسد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.