فروردین ۹, ۱۴۰۳

چاپ دیجیتال چیست؟

  • توسط
  • خرداد ۱۰, ۱۴۰۰
  • ۰
چاپ دیجیتال چیست؟

اولین سیستم هایی که در صنعت چاپ وارد شدند افست و لیتوگرافی بود که با گذر زمان و پیشرفت فناوری و روی کار آمدن رایانه ها، صنعت چاپ کتاب نیز در این زمینه پیشرفت های فراوانی کرد و چاپ دیجیتال ظهور پیدا کرد.چاپ دیجیتال کتاب یکی از روش های مدرن چاپ کتاب در تمام دنیا به شمار می آید که از طریق دستگاه های کاملا حرفه ای امکان چاپ بر روی متریال های مختلف از قبیل کاغذ و پارچه و… را فراهم می آورد.سلطان چاپ که یکی از مراکز معتبر چاپ انلاین در ایران به شمار می آید از مدرن ترین دستگاه های چاپ با کیفیت بالا بهره مند می باشد که این امر موجب شده است تا در مدت زمان اندکی اعتبار بسیار بالایی کسب نماید.

در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی چاپ دیجیتال و ویژگی ها و کاربردهای آن بپردارزیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش چاپی مدرن با ما همراه باشید:

چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال روشی است که در آن تصاویر دیجیتالی را بر روی محصولات چاپی منتقل می کنند، این روش که در زمره روش های چاپ کتاب حرفه ای قرار دارد برای تیراژهای کم می تواند بهترین گزینه باشد.

چاپ دیجیتال برای تیراژهای بالا در مقایسه با سایر روش های دیگر از کیفیت و قیمت بالاتری برخوردار است اما در این روش امکان چاپ کتاب بلافاصله بعد از تقاضا در تیراژهای محدود وجود دارد.در این روش به جای استفاده از دستگاه و ماشین آلات دستی از دستگاه هایی تمام اتوماتیک استفاده می شود که این امر علاوه بر افزایش کیفیت موجب سرعت در زمان چاپ نیز می شود.

بیشتر مطالعه کنید : معرفی انواع روش های چاپ

ویژگی های چاپ دیجیتال

  • مهم ترین و درخور توجه ترین ویژگی چاپ دیجیتال، امکان چاپ مستقیم است به عبارتی دیگر در این روش چاپی واسطه هایی از قبیل پلیت ها حذف شده و دستگاه از قابلیت تنظیم و کالیبره کردن برخوردار می باشد.
  • ویژگی دیگر چاپ دیجیتال می توان به امکان چاپ، حداقل در یک نسخه نیز اشاره کرد.
  • چاپ دیجیتال برای تغییر طرح و رنگ برخی اطلاعات متغیر می تواند بهترین انتخاب ممکن باشد. که برای این منظور می توان چاپ کارت های پرسنلی و یا کارت های دعوت را مثال زد.

چاپ دیجیتال چیست؟

  • یکی دیگر از ویژگی های این روش چاپی می توان قابلیت انعطاف پذیری بالا و چاپ اطلاعات متغیر را نام برد، به عبارتی دیگر، به دلیل آن که خروجی چاپ دیجیتال به صورت تک به تک است لذا کاربر می تواند در هر نسخه از چاپ تغییراتی را عمال کند.
  • کلیشه ها نیز در چاپ دیجیتال حذف می شوند که این امر موجب می شود تا تعداد نیروی انسانی در فرایند چاپ دیجیتال نیز محدود شود.
  • میزان باطله و دور ریز نیز در فرایند چاپ دیجیتال در مقایسه به سایر روش های دیگر به حداقل ممکن رسیده است.
  • اگرچه هزینه چاپ دیجیتال در مقایسه با سایر روش های دیگر بالاتر است اما به دلیل حذف مواردی از قبیل پلیت و کلیشه، هزینه نیروی انسانی نیز کاهش پیدا کرده است، اما در حالت کلی هزینه چاپ دیجیتال کتاب درتیراژهای محدود در مقایسه با سایر روش های دیگر بسیار مقرون به صرفه می باشد.
  • سرعت آماده سازی و شروع فرایند چاپ از دیگر ویژگی های چاپ دیجیتال به شمار می آید که موجب شده تا عملیات چاپ در کمترین زمان ممکن انجام شود.
  • محدودیت های ابعاد و اندازه که در سایر روش های چاپی وجود داشت در چاپ دیجیتال کتاب برداشته شده و این امر موجب ایجاد تحولی عظیم در صنعت چاپ شده است.

فرایند چاپ دیجیتال کتاب

در این روش چاپی در وهله اول نیاز به یک طرح دیجیتال و یا یک عکس خواهیم داشت که معمولا برای تهیه این طرح ها از نرم افزاری خاصی از قبیل فتوشاپ، اتوکد، کورل و… استفاده می شود، و به صورت وکتور و یا هر نوع فرمت دلخواه کاربر ذخیره می شود.

در مرحله بعد نوبت به تهیه کاغد براساس نیاز کارفرما می رسد، که حتما بایستی گرماژ کاغذ نیز انجام شود.

و در نهایت با تعیین چاپ به صورت یک رو و یا دو رو از طریق تایید دستور چاپ از طریق رایانه فرایند چاپ کتاب به صورت اتوماتیک انجام می شود، در این روش چاپی نیازی به نیروی انسانی نبوده و تمامی عملیات توسط رایانه انجام می شود در نتیجه احتمال خطا در آن نیز به حداقل ممکن رسیده است.

چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال کتاب بر روی چه متریال هایی قابل انجام است؟

همانطور که پیشتر نیز گفتیم یکی از ویژگی های روش چاپی دیجیتال سرعت است لذا شما می تواید با کمک یکی از دستگاه های چاپ دیجیتال آگهی ها و بروشورهایی را در مدت زمان بسیار اندکی اماده کنید، همچنین از این نوع چاپ کتاب می توانید برای معذفی و یا تبلیغ  محصولات مختلف نیز استفاده نمایید.

 در ادامه چند نمونه از متداول ترین متریال هایی که در این روش چاپی کاربرد دارد را معرفی می کنیم:

  • کاغذ: یکی از مهم ترین مواردی که در چاپ دیجیتال می توان استفاده کرد کاغذ است البته توجه داشته باشید که امکان استفاده از انواع کاغذهای مختلف از قبیل براق، ضخیم، نازک، شفاف و… در این روش چاپی وجود داشته و هیچگونه محدودیتی برای این نوع متریال در چاپ دیجیتال کتاب وجود ندارد.
  • پارچه: یکی دیگر از متریال های پرکاربرد در چاپ دیجیتال پارچه است که می توانید ار انواع مختلف پارچه های ابریشمی، پلی استر و ویسکوز برای این مورد استفاده کنید، البته لازم به ذکر است که امکان چاپ طرح های مختلف بر روی بوم ارگانیک، پنبه، پارچه و پشم نیز وجود دارد.
  • وینیل: جالب است که بدانید چاپ دیجیتال بر روی مواد مختلف وینیل واقعا بی نظیر بوده و یکی از متریال های پرکاربرد در این روش چاپی به شمار می آید.

بیشتر مطالعه کنید : جلد گالینگور چیست؟

اگر قصد دارید برای تبلیغات و معرفی برند خود بر روی بسته بندی های مختلف از چاپ با کیفیت بالا استفاده کنید ما به شما چاپ دیحیتال در مرکز سلطان چاپ را پیشنهاد می دهیم، شما می توانید برای سفارش و همچنین مشاهده نمونه کارهای مختلف این مرکز معتبر به سایت سلطان چاپ مراجعه کنید و همچنین به صورت آنلاین از تمامی هزینه ها قبل از بستن هر گونه قرارداد و یا ثبت سفارش مطلع شوید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.