فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

معرفی انواع کاغذ برای چاپ کتاب

  • توسط
  • مرداد ۲۱, ۱۴۰۰
  • ۰
انواع کاغذ چاپ

معرفی انواع کاغذ

کاغذ ابزاری است که برای نوشتن و بسته بندی به کار می رود و قدمت آن به زمان های بسیار قدیم بر می گردد به گونه ای که تمامی آثار نوشتاری به جای مانده از گذشتگان بر روی کاغذ است.با روی کار آمدن صنعت چاپ، کاغذ نیز گستره وسیعی پیدا کرد به گونه ای که امروزه انواع مختلفی از کاغذها وجود دارد که در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می گیرند.انتخاب نوع کاغذ به عوامل مختلفی از قبیل هزینه و نوع رسانه چاپی و… بستگی دارد.اگر در زمره افرادی هستید که قصد چاپ کتاب و یا دست نوشته های خود را دارید می توانید برای اطلاع از هزینه چاپ کتاب به صورت آنلاین به مرکز سلطان چاپ که یکی از چاپخانه های معتبر در ایران است مراجعه کنید همچنین در زمینه نوع کاغذ انتخابی می توانید از راهنمایی های کارشناسان این مرکز به صورت انلاین و رایگان بهره مند شوید.

در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی انواع کاغذ بپردازیم برای کسب اطلاعات در این زمینه با ما همراه باشید

انواع کاغذ مورد استفاده برای چاپ کتاب

رایج ترین انواع کاغذ و مقوا که در صنعت چاپ کتاب مورد استفاده قرار می گیرد می توان کاغذ تحریر، کاغذ و مقوای گلاسه، مقوای پشت طوسی و پشت سفید، کاغذ صنعتی کرافت، کاغذ روزنامه، مقوای ایندل را نام برد که در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم:

  • کاغذ تحریر

این کاغذ که در صنایع چاپ کتاب تمامی دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و با نام بین المللی Writing and printing paper  شناخته می شود، در ایران آن را کاغذ تحریر نامگذاری کرده اند.کاغذ تحریر خود دارای دو نوع اندود شده و اندود نشده است که معمولا نوع اندود نشده آن در صنعت چاپ کتاب ایران کاربرد دارد که قابلیت چاپ در هر دو سمت کاغذ وجود دارد بدون آن که امکان نفوذ مرکب به طرف دیگر کاغذ وجود داشته باشد.کاغذ تحریر در اندازه های ۱۰۰*۷۰ و ۶۰*۹۰ و گرماژهای ۵۰، ۵۵، ۶۰، ۶۵، ۷۰، ۷۵، ۸۰، ۱۰۰ و ۱۲۰ عرضه می شود.

در صنعت چاپ کتاب ار کاغذ تحریر برای چاپ انواع مجله و سررسید استفاده می شود و به دلیل دقت بالایی که در تولید این کاغذ به کار می رود لذا قیمت آن نسبت به سایر انواع دیگر گرانتر است.

انواع کاغذ چاپ

  • کاغذ و مقوای گلاسه

یکی از مرغوب ترین انواع کاغذهای چاپ است، که از ویژگی های بارز آن می توان به سطح صاف و هموار و مقاومت بالا  اشاره کرد و به دلیل برخورداری از جذب یکنواخت جوهر در چاپ بسیار مورداستفاده قرار می گیرد.کاغذ و مقوای گلاسه در دو نوع مات و براق و به صورت یک رو یا دو رو ارائه می شود و معمولا برای چاپ مواردی از قبیل جلد مجلات، روزنامه، کارت ویزیت و مانند این ها کاربرد دارد.

کاغذ گلاسه در اندازه های ۱۰۰*۷۰ و ۶۰*۹۰ و اندازه های خاص براساس سفارش مشتری و گرماژهای ۷۰، ۸۰، ۹۰، ۱۰۰، ۱۱۳، ۱۱۸، ۱۳۵، ۱۴۸، ۱۷۰، ۲۰۰، ۲۵۰، ۲۸۰، ۳۰۰ و ۳۵۰ موجود می باشد.

  • کاغذ گلاسه مات

استفاده از این نوع کاغذ در طی سالیان اخیر بسیار رواج پیدا کرده است از مهم ترین ویژگی کاغذ گلاسه مات می توان به سطح صاف آن اشاره کرد و استفاده از خاک چینی در زمان تولید موجب بهبود جذب مرکب در آن می شود.مات، ساتن، مخمل و یا ابریشم نام های دیگری است که برای این نوع کاغذ به کار برده می شود، که با توجه به این نام ها می توان به صاف بودن نوع پوشش آن پی برد.برای کارهای تجاری و کیفیت بسیار بالا از کاغذ گلاسه مات استفاده می شود مانند بروشورها، کتاب و کاتالوگ.

  • کاغذ و مقوای پشت طوسی و پشت سفید

این نوع کاغذ در زمره کاغذهای بازیافتی قرار دارد که یک طرف آن سفید می باشد مهم ترین ویژگی این نوع کاغذ قابلیت چاپ کتاب بالای آن است که معمولا در صنایع شوینده و بهداشتی، دستمال کاغذی، جعبه کفش و… کاربرد دارد.

این مقوا در اندازه های مختلفی تولید می شود و معمولا با گرماژهای ۲۱۰، ۲۳۰، ۲۵۰، ۲۸۰، ۳۰۰، ۳۵۰، ۴۰۰ عرضه می شود.

  • کاغذ روزنامه

این کاغذ ارزان قیمت که به صورت رول بوده و از بارزترین ویزگی آن قدرت جذب بالا است که چاپ روزنامه مهم ترین نوع کاربرد آن می باشد، برای تولید این کاغذ از فیبرهای بازیافت شده استفاده می شود که مقاومت بسیار بالایی در مقابل نور پایین دارند.این کاغذ معمولا برای کارهای هنری و طراحی های خام و موقتی با مداد زغالی، مداد شمعی و… کاربرد دارد.در صنعت چاپ از این نوع کاغذ علاوه بر چاپ روزنامه برای موارد چاپی که شبیه به روزنامه باشد استفاده می شود.

  • کاغذ مکانیکی

این نوع کاغذ به دلیل افزایش درصد خمیر شیمیایی از کاغذ روزنامه ای مرغوب تر است لازم است که بدانید درصد خمیر شیمایی را به منظور تعیین کیفیت کاغذ افزایش و یا کاهش می دهند.این نوع کاغذ نیز به صورت رول و ورقه ای عرضه می شود و از آن برای چاپ تولیدات ارزان قیمت استفاده می شود.

انواع کاغذ چاپ

  • کاغذ مکانیکی با سطح صاف

در زمان تولید این کاغذ مواد معدنی بیشتری را به خمیر آن اضافه می کنند که این امر موجب شفافیت کاغذ تولیدی می شود.کاغذ مکانیکی برای چاپ مجلات با تیراژ بالا- چاپ کاتالوگ مورد استفاده قرار می گیرد همچنین برای چاپ کتاب های ارزان قیمت نیز می تواند گزینه مناسبی باشد.

  • کاغذ شیمیایی

در تولید این کاغذ تنها از خمیر شیمیایی استفاده می شود و خمیر مکانیکی در آن حذف می شود، کاغذهای شیمیایی از رنگ و کیفیت مناسبی برخوردار بوده و برای انواع مختلف کارهای چاپی با کیفیت بالا  از قبیل بروشور- کتاب و کارهای تجاری کاربرد دارد، و در مقایسه با کاغذهای مکانیکی از مقاومت بیشتری برخوردار است.کاغذ شیمیایی به صورت رول و یا ورقه ارائه می شود و به عنوان کاغد چاپ افست نیز شناخته شده می باشد.

برای اطلاع از هزینه چاپ کتاب و دریافت پیش فاکتور به سایت مرکز سلطان چاپ مراجعه کنید و از راهنمایی های کارشناسان این مرکز به صورت آنلاین و کاملا رایگان در تمامی زمینه های چاپ کتاب بهره مند شوید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.