فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

معرفی انواع و اقسام دستگاه های چاپ در ایران

  • توسط
  • مرداد ۳, ۱۴۰۰
  • ۰
دستگاه های چاپ در ایران

امروزه دستگاه های چاپ فراوانی وجود دارد که برای انواع مختلف چاپ بر روی سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرند که هر کدام از ان ها از ویژگی ها و مزیت های منحصر به فردی برخوردار می باشند.

سلطان چاپ در ادامه این مقاله قصد دارد به معرفی انواع و اقسام دستگاه های چاپ در ایران بپردازد و در این زمینه اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهد دعوت می کنم با ما همراه باشید

تاریخچه پیدایش دستگاه چاپ در ایران

اولین دستگاه چاپ کتاب توسط شخصی به نام کوتنبرگ آلمانی اختراع شد که البته قبل از رونمایی از دستگاه چاپ، موفق به کشف جوهر شده بود و در واقع شناسایی جوهر موجب شد تا جرقه های ساخت دستگاه چاپ نیز در مغز کوتنبرگ پدید آید، این دستگاه از قابلیت چاپ متن و تصویر برخوردار بود و بدین ترتیب به مرور زمان دستگاه های پیشرفته تری وارد عرصه چاپ شدند و از این طریق صنعت چاپ شکل گرفت.اولین دستگاه چاپ کتاب توسط شخصی به زین العابدین وارد ایران شد که همان وسایل تیبوگرافی با حروف چاپی بود که قدمت آن به سال ۱۲۳۳ بر می گردد که حدود دو سال بعد میرزا صالح شیرازی دومین دستگاه چاپ کتاب را به کشور وارد کرد.

در سال ۱۲۴۰ اولین چاپخانه سنگی توسط میرزا جعفر تبریزی تاسیس شد و بدین ترتیب در طی زمان دستگاه های مختلفی در صنعت چاپ ایران مورد استفاده قرار گرفتند که برخی از ان ها امروزه دیگر کاربرد ندارند و برکنار شده اند زیرا این صنعت به تکنولوژی روز دنیا همگام بوده و هر روزه از دستگاه های نوین با امکانات و کیفیت بالایی رونمایی می شود.از مشهورترین دستگاه های چاپ که در ایران و مرکز آنلاین سلطان چاپ مورد استفاده قرار می گیرد می توان دستگاه چاپ افست- دستگاه چاپ هلیوگراور- دستگاه چاپ فلکسو- دستگاه چاپ سیلک اسکرین- دستگاه چاپ لترپرس- دستگاه افست روی فلز- انواع دستگاه چاپ تامپو- دستگاه چاپ مخمل- انواع دستگاه چاپ ایچینگ و … را نام برد، که در ادامه برخی از مهم ترین آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

دستگاه های چاپ در ایران

  • دستگاه چاپ افست

یکی از دستگاه های چاپ کتاب در ایران که طرفداران زیادی نیز دارد دستگاه چاپ افست نام دارد که کیفیت بالای آن بر روی کاغذ یکی از مهم ترین عوامل محبوبیت آن محسوب می شود، از این دستگاه برای چاپ کتاب بر روی سطوح مسطح استفاده می شود که این امر موجب شده تا اغلب ان را بانام دستگاه چاپ مسطح بشناسند. هزینه چاپ کتاب با دستگاه چاپ افست برای تیراژهای متوسط کاملا مقرون به صرفه می باشد اما برای تیراژهای محدود نمی تواند گزینه چندان مناسبی باشد.در حالت کلی دستگاه چاپ افست در زمره معروف ترین دستگاه های چاپ در ایران قرار گرفته است.

  • دستگاه چاپ افست رو فلز

متریال مورد استفاده در این دستگاه چاپی فلز است که در زمره معدود دستگاه های چاپی قرار دارد که از امکان چاپ بر روی سطوحی غیر از کاغذ و مقوا برخوردار است.از نمونه های چاپ ای دستگاه می توان به مواردی از چاپ بر روی سطوحی از قبیل قوطی رنگ، تن ماهی، آب میوه ها و … اشاره کرد.

  • دستگاه چاپ تامپو

این دستگاه برای چاپ بر روی سطوح گرد کاربرد دارد و این امر یکی از مهم ترین دلایل متفاوت بودن آن با سایر دستگاه های چاپ در ایران است.با توجه به خاص بودن کاربرد این دستگاه از تجهیزات و تکنولوژی های خاصی در ساخت آن استفاده شده است.

دستگاه چاپ تامپو

  • دستگاه چاپ هیلوگراور

هیلوگراور از دیگر دستگاه های چاپ کتاب در ایران به شمار می آید که مناسب برای تیراژهای بالا می باشد و برای چاپ در تیرازهای پایین مقرون به صرفه نمی باشد.از انجا که برای این دستگاه چند سیلندر تعبیه شده است لذا نیاز به قرار دادن زینک در هر مرتبه از فرایند چاپ کتاب را ندارد و این امر یکی از مهم ترین ویژگی های درخور توجه آن به شمار می آید.

  • دستگاه چاپ فلسکو

دلیل نامگذاری این دستگاه به فلسکو، استفاده از یک پلاستیک با انعطاف پذیری بالا در آن است. با کمک این دستگاه امکان چاپ به روی تمامی سطوح از قبیل کاغذ و پلاستیک امکان پذیر بوده و سرعت بالا و هزینه مقرون به صرفه برای تیراژهای بالا از مهمترین ویژگی های بارز آن به شمار می آید.از دستگاه چاپ فلسکو علاوه بر چاپ کتاب در انواع صنایع مختلف نیز استفاده می شود البته نکته قابل توجه دیگری که در مورد این دستگاه وجود دارد این است که چاپ کتاب به صورت برجسته انجام می شود.

  • دستگاه چاپ سیلک اسکرین

مورد دیگر از دستگاه های چاپ در ایران، سیلک اسکرین نام دارد که همانند دستگاه افست از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد و قابلیت استفاده در موارد مختلف را دارد.امکان چاپ بر روی سطح مختلف از مهم ترین ویژگی های دستگاه چاپ سیلک اسکرین است که این امر موجب شده تا برای موارد مختلفی کاربرد داشته باشد.در این دستگاه می توانید از انواع مرکب ها برای چاپ های مختلف استفاده کنید.

  • دستگاه چاپ لترپرس

دستگاه چاپ لتر پرس که در ایران آن را با نام دستگاه ملخی نیز می شناسند ولیکن امروزه دیگر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و در گذشته برای چاپ کارت های ویزیت و سربرگ ها کاربرد داشته است.این دستگاه برای تیراژهای محدود می تواند گزینه مناسبی باشد و برای تیراژهای بالا به دلیل هزینه بالای آن مقرون به صرفه نیست.

بهترین دستگاه چاپ کتاب در ایران

با توجه به موارد فوق الذکر نمی توان به طور قطع اعلام کرد که بهترین دستگاه چاپ کتاب در ایران کدام است، زیرا هر کدام از این دستگاه ها علاوه بر ویژگی های منحصر به فردی که دارند برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند، و افرادی که به تازگی وارد این صنعت شده اند بایستی نوع مناسب را برای کسب و کارشان انتخاب کنند.

مرکز چاپ آنلاین سلطان چاپ درایران از با کیفیت ترین دستگاه های چاپ کتاب بهره مند می باشد و در زمان عقد قرار دارد بهترین راهنمایی ها در این زمینه را به مشتریان خود ارائه می دهد و با توجه به تعداد و همچنین موضوع کتاب چاپی روش مناسب و مقرون به صرفه را پیشنهاد و انتخاب می کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.