فروردین ۹, ۱۴۰۳

فواید کتاب و کتابخوانی

  • توسط
  • آذر ۲۰, ۱۴۰۰
  • ۰
فواید کتاب و کتابخوانی

در این مقاله می خواهیم فواید کتاب و کتابخوانی را بررسی کنیم.

کتاب خواندن تاثیرات شگفت انگیزی بر زندگی آدمی دارد. این تاثیرات تنها بر زندگی نیست بلکه جسم و روح انسان را پرورش می دهد.کتابخوانی زندگی را شگفت زده می کند و قوه ی تخیلات را بهبود می دهد. کتاب مغز را درگیر کرده به طوری که هیچ وسیله ای مانند تلویزیون تماشا کردن و گوش دادن به رادیو یا موسیقی نمی تواند انجام دهد.با کتاب خواندن به اصطلاح مغز ورزش می کند.طبق تحقیقات انجام شده کتاب خواندن فواید شگفتی بر روی مغز دارد. ما با خواندن کتاب می توانیم از آلزایمر و زوال عقل جلوگیری کنیم. مغز مانند دیگر عضلات بدن است و با تمرین و ورزش نمودن این عضلات قوی تر می شود، بنابراین با تمریناتی مثل کتاب خواندن، پازل، بازی های فکری و… می توان مغز را تقویت نمود.

در ادامه به بررسی سایر فواید کتاب و کتابخوانی خواهیم پرداخت. کتاب خواندن فوایدی بسیار بیشتر از آنچه که در این مقاله ذکر می شود دارد اما ما می خواهیم مهم ترین و اصلی ترین ها را برای شما ذکر کنیم.

۱.دانش افزایی: در طول عمر خود چند کتاب مطالعه کرده اید؟ آیا این کتاب ها چیزی به دانش و علم شما اضافه کرده اند؟ باید بگویم جواب این سوالات مثبت است، امکان ندارد شما کتابی بخوانید اما سودی به شما نرساند. کتاب ها منبع اطلاعات هستند و ما با کمک آن ها چیز های زیادی آموزش می بینیم.

بیشتر بخوانید : چگونه کودک خود را به کتابخوانی علاقمند کنیم؟

 ۲.بهبود مغز: با خواندن کتاب مغز شما ورزش نموده و پرورش می یابد. اثرات مثبت خواندن کتاب روی مغز سلامت جسمی شما را تضمین می کند.

۳.کاهش دهنده ی استرس: زمانی که شما کتاب می خوانید از دنیای پیرامون خود جدا می شوید، از زندگی روزمره و پرمشغله فاصله می گیرید و به دنیایی شگفت انگیز وارد می شوید پس فرقی نمی کند شما چه کتابی مطالعه کنید  همه ی کتاب ها دوستانی هستند که هدایای ویژه ای به شما ارزانی میدارند.

فواید کتاب و کتابخوانی

۴.بهبود دهنده ی حافظه: هر بار که یک کتاب را مطالعه می کنید برای به خاطر سپردن موضوع و شخصیت های داستان، تاریخ های مهم و مسیر اتفاقات آن  باید از حافظه و ذهن خود کمک بگیرید بنابراین هر بار حافظه ی شما تقویت می شود.

۵. تخیل پردازی: هنگام مطالعه ی کتاب های داستانی تخیلی، شما وارد فضای داستان می شوید همزاد پنداری می کنید و بیشتر از کتاب تخیل به خرج می دهید چون ذهن شما همه چیز را از دید شما می بیند.

۶.کمک به مهارت تفکر انتقادی: به عنوان مثال خواندن کتاب رمان سبب می شود شما رمز و رازهای ذهن خود را جست و جو کنید و در زندگی روزمره ی خود مهارت کافی برای تصمیم گیری های مهم داشته باشید.

۷. گستردگی واژگان: یکی دیگر از فواید کتاب و کتابخوانی کمک به واژگان شما است. کتاب های متنوع با هر موضوع و دسته بندی این امکان را فراهم می سازد تا شما با لغات زیادی آشنا شوید. مثلا خواندن کتاب های ادبی ، دستور زبان و اصطلاحات ادبی شما را تقویت می کند.کتاب های شعر صنعت ادبی را آموزش می دهد.

چاپ کتاب

۸.  تقویت نوشتاری: مطالعه ی کتاب های متنوع شما را تبدیل به یک نویسنده با قلمی تاثیر گذار می کند. نویسندگانی که به موفقیت دست پیدا کرده اند نیز کتاب های استادان خود را مطالعه کرده اند. پس کتاب خوب انتخاب کنید و آن را بارها و بارها بخوانید.

۹. کمک به تمرکز: در زندگی پر مشغله ی امروز کتاب جانشینی برای فرار از خستگی و پناه بردن به آن است. با دقت کردن بر روی موضوعات کتاب ذهن ما متمرکز شده و تمرکز کردن را تمرین می کند. همچنین از زمان ارزشمند خود به درستی استفاده می کنیم.

۱۰. کتاب یک دوست سرگرم کننده: کتاب ساعت ها می تواند ما را مشغول خود کند گاهی نیز دل کندن از کتاب سخت می شود چون علاقه داریم زودتر آن را خوانده و از موضوعش مطلع شویم. کتاب یک سرگرمی ارزان قیمت که بارها می توان آن را مطالعه کرد.

۱۱.انگیزه دهنده: همه ی انسان ها در تلاش اند تا به موفقیت دست پیدا کنند و نیاز به امید و انگیزه دارند، در این میان با الهام گرفتن از کتاب های انگیزشی و سرگذشت افراد کمک بزرگی به انگیزه گرفتن و آینده ی آن ها می کند.

۱۲.گستردگی مهارت ارتباطی: با تقویت مهارت نوشتاری و واژگان، مهارت ارتباطی نیز بهبود می یابد. و هرچه بیشتر بخوانیم در زندگی اجتماعی خود بهتر نیز ارتباط برقرار می کنیم.

فواید کتاب و کتابخوانی

۱۳. کمک به سلامت جسم و روح: همان گونه که اثرات خواندن کتاب بر مغز را شرح دادیم کتاب های بسیاری هستند که روان ما را جلا می دهند و از افسردگی و بیماری های روحی جلوگیری می کنند. کتاب های روانشناسی جزء آن دسته از کتاب ها هستند که با استقبال زیادی روبه رو هستند.

۱۴.مودب تر می شوید: تا به حال کسی به شما گفته است که کتابی از ادب دور بوده است؟ مسلما خیر. کتاب ها دوستانی هستند که شما را به اخلاق و ادب تشویق می کنند. کتاب سعی دارد روی گفتار، رفتار و اخلاق شما اثر مثبت بگذارد.

۱۵.کمک به اعتماد به نفس: خواندن کتاب های مختلف به مهارت ارتباطی شما با دیگران کمک می کند در نتیجه اعتماد به نفس شما نیز دست خوش تغییر می شود. در جمع بهتر صحبت می کنید و حتی مطالب زیادی آموخته اید که به دیگران نیز منتقل کنید.

بیشتر بخوانید : مهم ترین سبک های نگارش کتاب

کلام آخر

زندگی اجتماعی شما تحت تاثیر کتاب خواندن تغییر بزرگی کرد؟ بهتر با دیگران ارتباط برقرار می کنید؟ صحبت شما از کلام های بیهوده فاصله گرفته است؟ شنونده ی خوبی شده اید؟  اعتماد به نفس شما بیشتر شده است؟ دوستان زیادی پیدا کرده اید؟ بهتر تمرکز می کنید؟

اثرات مثبت بزرگ دیگری وجود دارد که با خواندن کتاب جوهره ی وجودی شما را دست خوش تغییر قرار می دهد، پس چقدر خوب است کتاب های خوانده شده ی بسیاری در کتابخانه ی خود داشته باشیم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.