فروردین ۹, ۱۴۰۳

جلد گالینگور چیست؟

  • توسط
  • اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۰
  • ۰
جلد گالینگور

جلد گالینگور در چاپ کتاب چیست؟

جلد کتاب در انواع مختلفی وجود دارد که تقریبا همه ما با نمونه هایی از آن ها را مشاهده و لمس کرده ایم، اگر توجه کرده باشید جلد هر کتاب موجب ایجاد تفاوت ظاهری آن کتاب با دیگر کتاب ها می شود،  به عبارت دیگر می توان گفت که هر کتابی جلد مختص به خود را دارد که تا حد زیادی بیانگر موضوع و مطالب کتاب است.

جلد کتاب یکی از عوامل موثر در دوام و ماندگاری آن است که انواع آن از کیفیت های مختلفی برخوردار می باشد.

سلطان چاپ که یکی از معتبرترین مراکز چاپ کتاب در ایران است در ادامه این مقاله قصد دارد ضمن معرفی انواع مختلف جلد کتاب به بررسی جلد گالینگور در چاپ کتاب بپردازد برای کسب اطلاعات در این زمینه با ما همراه باشید:

انواع جلد کتاب کدامند؟

۴ مورد از معروف ترین و رایج ترین انواع جلد کتاب که در مرکز سلطان چاپ براساس موضوع و مطالب کتاب به شما پیشنهاد می شود به قرار ذیل است:

  • جلد شومیز: این نوع جلد کتاب از جنس مقوایی نرم و نازک است که معمولا با یک لایه سلفون ظریف روی آن را می پوشانند. و برای کتاب های درسی و کتاب های کودکان کاربرد دارد.
  • جلد کاغذی: جنس این نوع جلد از کاغذ معمولی است که به دلیل ماندگاری کمتری که دارد چندان محبوب نمی باشد.
  • جلد سخت: یکی از رایج ترین انواع جلد های کتاب، که برای سررسیدها مورداستفاده قرار می گیرد.
  • جلد گالینگور: این نوع جلد کتاب نیز که نوعی جلد سخت نیز به شمار می آید در ادامه به صورت مفصل به بررسی آن می پردازیم.

جلد گالینگور

جلد گالینگور در چاپ کتاب چیست؟ (نگاهی کوتاه به تاریخچه آن)

گالینگور نوعی جلد سخت محسوب می شود که یکی از قدیمی ترین جلدهایی است که در صنعت چاپ ایران برای کتب مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، به گونه ای که کتاب های به جا مانده از ۱۵۰ سال پیش دارای جلد گالینگور هستند.در ابتدا برای ساخت جلد گالینگور  از کاغذ، پلاستیک و پارچه استفاده می کردند که از مقاومت لازم برخوردار نبوده و در مدت زمان اندکی از بین می رفت اما به مرور و همزمان با پیشرفت صنعت چاپ و صحافی برای افزایش مقاومت جلد گالینگور از لایه های PVC استفاده کردند، که در این روش کاغذهایی که مقاومت بیشتری در برابر رطوبت داشتند به کار گرفته شد.

یکی از انواع جلد گالینگور به نام ترمو که بیش از ۱۰ سال است در صنعت چاپ ایران مورد استفاده قرار می گیرد در زمره با کیفیت ترین و مرغوب ترین جلد ها قرار دارد، این نوع جلد گالینگور علاوه بر زیبایی از مقاومت و مدت ماندگاری بیشتری نیز برخوردار بوده و اطلاعات مهم کتاب از قبیل نام نویسنده، نام مترجم، سال چاپ و… بر رو جلد آن حک می شود.

سلطان چاپ پس از اتمام مراحل چاپ کتاب شما  را در زمینه انتخاب جلد مناسب برای کتابتان راهنمایی کرده و یکی از مراکزی است که به منظور جلب رضایت مشتری از بهترین و  با کیفیت ترین جلدهای کتاب از جمله جلد گالینگور در بخش صحافی استفاده می کند.

سلطان چاپ در ادامه به بررسی ویژگی های جلد گالینگور می پردازد:

مهم ترین و درخور توجه ترین ویژگی جلد گالینگور استحکام بالای آن است که البته بافت آن کاملا نرم می باشد، در بخش میانی این نوع جلد ظاهری مانند ستون فقرات قرار دارد که در زمان باز و بسته کردن کتاب مانع از ایجاد خط برش اضافی بر روی جلد می شود و همین امر موجب محکم تر و سفت تر شدن جلد کتاب می شود.یکی دیگر از ویژگی های جلد گالینگور امکان اضافه و یا کم کردن صفحات کتاب بعد از صحافی است همچنین می توان از روش های زرکوب و طلاکوب بر روی این نوع جلد برای حک نمودن اطلاعات کتاب استفاده کرد.زیبایی، ماندگای و طول عمر بالای کتاب نیز از دیگر ویژگی های این نوع جلد کتاب به شمار می آید.

جلد گالینگور برای چه کتاب هایی مناسب است؟

اکثریت کتاب های  قدیمی دارای جلدی محکم هستند که با وجود گذشت سالیان زیادی شکل ظاهری آن ها تغییر چندانی نکرده است، یکی از مهم ترین دلایل آن، این است که در آن دوران از جلد های نرم و نازک برای کتاب استفاده نمی شد اما امروزه همانگونه که پیشتر نیز گفتیم همزمان با پیشرفت صنعت چاپ جلد های زیادی نیز روی کار امدند و برای اغلب کتاب ها جلدهای مقوایی نیز مورد استفاده قرار می گرفت.به گونه ای که امروزه جلد کتاب را براساس میزان ارزشمندی کتاب انتخاب می کنند.معمولا برای کتاب هایی که ناشناس هستند و ار نظر ارزش در سطح پایینی قرار دارند از جلدهای مقوای و ارزان قیمت استفاده می شود اما بالعکس برای کتاب های ارزشمند و گران قیمت به منظور افزایش عمر و ماندگاری آن، جلدهای گالینگور پیشنهاد می شود.اکثریت کتاب هایی که در صحافی آن ها جلد گالینگور به کار برده شده در قطع وزیری چاپ می شوند و از نظر ظاهری زیباتر و خاص تر جلوه می کنند.

جلد گالینگور

همچنین جلد گالینگور برای کتاب های رسمی و مهم نیز مورد استفاده قرار می گیرد، البته برخی از سالنامه های ویژه به سفارش سازمان ها و شرکت های معتبر نیز با استفاده از جلد گالینگور صحافی می شوند.

چاپ باکیفیت ترین انواع کتاب در چاپخانه سلطان چاپ

در این مقاله به صورت مفصل به بررسی جلد گالینگور و همچنین ویژگی های آن پرداختیم، آیا شما نیز کتابی دارید که جلد آن از نوع گالینگور باشد؟ اگر چنین است پس به طور قطع شما نیز صاحب یکی ار کتب های ارزشمند زمان خود هستید.

فراموش نکنید که انجام تمامی مراحل چاپ بایستی با پیشرفته ترین دستگاه ها انجام شود تا از این طریق کتاب از کیفیت لازم برخوردار باشد از این رو توصیه می کنیم اگر قصد چاپ کتاب دارید و  بهدنبال چاپخانه ای معتبر برای سپردن تمامی مراحل کار چاپ کتاب به آن هستید ما به شما  مرکز انلاین سلطان چاپ را پیشنهاد می دهیم، با مراجعه به سایت این چاپخانه معتبر می توانید قبل از بستن قرارداد از تمامی هزینه های چاپ کتاب از قبل مطلع شوید و پیش فاکتور آن را  نیز دریافت کنید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.