اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳

بررسی فونت به عنوان نکته ای مهم در چاپ

  • توسط
  • خرداد ۵, ۱۴۰۰
  • ۰
فونت در چاپ

اگر نویسنده هستید و قصد چاپ کتابی را دارید و یا اینکه روزانه مطالبی را به چاپ به روزنامه ها و مجلات ارائه می دهید، و یا اینکه به عنوان یک مرکز چاپ به تازگی فعالیت خود را شروع کرده اید در تمامی این موارد لازم است که نکات مهمی را در مورد چاپ بدانید.فونت به عنوان نکته ای مهم در چاپ است که می تواند تاثیر بسزایی بر روی خواننده داشته باشد از این رو لازم است برای کسب موفقیت در چاپ حتما اطلاعات لازم در مورد این نکته کلیدی داشته باشید.

سلطان چاپ در ادامه این مقاله قصد دارد به شما در انتخاب فونت مناسب برای موضوع کتابتان کمک کند و در این زمینه اطلاعات مفیدی را در اختیاراتان قرار دهد دعوت می کنم با ما همراه باشید

انتخاب فونت مناسب در چاپ کتاب

یکی از عوامل مهمی که می تواند در فروش کتاب تاثیر فراوانی داشته باشد فونت چاپ است، خواننده در ابتدا به عنوان و جلد کتاب توجه می کند و یا حتی برای اغلب آنها ملاک انتخاب این امر باشد همچنین زمانی که مخاطب کتاب را باز کرده و نوع فونت را مشاهده می کند می تواند بیشترین تاثیر را بر وی برای خرید آن کتاب داشته باشد، زیرا فونت به عنوان یکی از عوامل موثر در جریان بصری منسجم به شمار می آید، انتخاب فونت مناسب، جذاب و گیرا نه تنها از انحراف ذهن خواننده جلوگیری می کند بلکه موجب می شود تا خواننده بر روی متن کتاب تمرکز بیشتری داشته باشد.

فونت در چاپ

شما به عنوان یک نویسنده ابتدا باید هدفتان را از نوشتن مشخص کنید و بدانید مخاطبتان چه کسی است، زیرا تنها با کسب اگاهی در این مورد می توانید فونت مناسب را انتخاب کنید.توجه داشته باشید که انتخاب فونت مناسب برای نوشتن عنوان روی جلد کتاب از اهمیت زیادی برخوردار است که بایستی حتما به درستی آن را رعایت کنید، نوع فونت را براساس موضوع انتخاب کنید.به عنوان مثال در برخی از محصولات چاپی از قبیل تراکت، کاتالوگ، بروشور، ست اداری و کتاب اگر فونت مناسب براساس نوع طراحی، محصول و خدمات آن انتخاب نشود موجب کاهش جلوه بصری شده و توجه مخاطبین را به سمت خود جلب نمی کند.

بیشتر مطالعه کنید : عوامل تاثیرگذار در کیفیت چاپ یک طرح

از سوی دیگر به این نکته نیز توجه داشته باشید که استاندارد و یا قابل قبول بودن طرح و یا فونت در کامپیوتر نمی تواند ملاکی بر انتخاب صحیح باشد بلکه بایستی علاوه بر مشاهده آن از طریق صفحه نمایش رایانه قبل از چاپ طرح بایستی استانداردهایی که در خصوص چاپ اصولی فونت ها وجود دارد رعایت شود.هنگامی که یک سند را برای چاپ ارسال می کنید ممکن است فونت ها دچار به هم ریختگی شوند که این امر موجب ایجاد مشکل در خروجی پلیت می شود که برای جلوگیری از این مشکل دو راه حال وجود دارد: ساده ترین راه این است که سند و فونت ها همزمان با هم ارسال شوند که در این روش سلطان چاپ فونت مورد نظر شما را در سیستم خود نصب کرده و آن را مورد بررسی دقیق قرار می دهد راه حل دوم تبدیل فونت ها به منحنی است البته لازم است که بدانید این راه حل برای نرم افزارهایی که از ساختار برداری بهره مند هستند ضرورت دارد.

نوع فونت مناسب برای چاپ کتاب

و اما در مورد نوع فونت مناسب برای چاپ کتاب و مجلات باید گفت که برای این مورد فونت های فراوانی وجود دارد که برخی از آن ها رایگان بوده و برخی دیگر را نیز بایستی خریداری کرد، ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که فونت های خریداری شده دارای لایسنس هستند و همگی آن ها نیز برای چاپ کتاب مناسب نیستند لذا در این زمینه می توانید از کارشناسان سلطان چاپ کمک بگیرید.

سایز مناسب فونت در چاپ کتاب

سایز مناسب نیز برای فونت در چاپ کتاب ۱۱ یا ۱۲ است، دقت داشته باشید ساز نهایی فونت بعد از چاپ با آنچه که شما قبل از چاپ انتخاب کرده اید فرق دارد، به عنوان مثال سایز کتاب قصه به دلیل این که مخاطبین آن کودکان هستند بایستی خوانا باشد، و سایز فونت برای چاپ جلد کتاب این گروه سنی باید بزرگ و برجسته انتخاب شود معمولا سلطان چاپ برای راحتی و خوانا بودن متن کتاب برای کودکان سایز متن ۱۴ را به نویسنده ها پیشنهاد می دهد.

عاملی که می تواند در تغییر سایز متن فونت درچاپ کتاب تاثیر گذار باشد سن مخاطب و موضوع کتاب است، به عنوان مثال فونت کتاب های درسی و رمان و… با هم فرق دارند، شما می توانید با سفارش چاپ کتاب در مرکز آنلاین سلطان چاپ، کتاب های چاپ شده خود را در کمترین زمان ممکن و با کیفیتی بالا تحویل بگیرید.

فونت در چاپ

فونت مناسب برای عنوان کتاب

سلطان چاپ در این مورد توصیه می کند که از فونت های برجسته و سایز بزرگ استفاده کنید، گیرایی و خوانایی نیز در این مورد بسیار مهم است، البته توجه داشته باشید سایز و برجستگی فونت برای عنوان به گونه ای نباشد که زیبایی جلد کتاب را تحت تاثیر قرار دهد.

بیشتر مطالعه کنید : فرم بندی در چاپ کتاب چیست؟

برای این که در این مورد انتخاب مناسبی برای فونت داشته باشید سلطان چاپ رعایت دستورالعمل های ذیل را توصیه می کند:

  • فونت انتخابی برای عنوان های اصلی کتاب باید چهار برابر فونت متن کتاب باشد. که برای این منظور فونت های تیتر، جدید و میترا مناسب اند.
  • فونت انتخابی برای عنوان فرعی هم اندازه فونت متن است معمولا نوع فونت برای این عناوین بی نازنین، یاقوت و میترا است
  • برای عناوین فرعی تر، اندازه فونت دو عدد کوچکتر از فونت اصلی متن باید باشد، قلم های یاقوت و نازنین را می توانید انتخاب کنید.
  • و برای عناوین داخلی باید نوعی را انتخاب کنید که از نظر سایز با فونت اصلی یکسان باشد معمولا برای این عناوین از فونت های بدر و لوتوس استفاده می شود.

امروزه با توجه به پیشرفت فناوری سفارش چاپ کتاب به صورت انلاین انجام می شود، که برای این منظور چاپخانه انلاین سلطان چاپ را که یکی از معتبرترین سایت های انلاین در چاپ کتاب است را به شما معرفی می کنیم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.