فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

انواع پوشش های مختلف در چاپ

  • توسط
  • اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۰
  • ۰
انواع پوشش های مختلف در چاپ

امروزه یکی از نکاتی که در زمینه چاپ کتاب بسیار مورد توجه قرار گرفته و به منظور محافظت تز سطوح چاپی مورد استفاده قرار می گیرد نوع پوششی است که برای آن ها در نظر گرفته می شود البته لازم است بدانید که این پوشش دهی علاوه بر مزیت حفاظتی موجب زیبایی و جذابیت بیشتر در چاپ کتاب نیز می شود.

مرکز سلطان چاپ از انواع پوشش های مختلفی در چاپ برای محصولاتی از قبیل برشور- کاتالوگ- تراکت، کارت ویزیت و سایر محصولات دیگر چاپی استفاده می کند، که در ادامه به بررسی هر کدام از پوشش های چاپی می پردازیم پس دعوت می کنم برای کسب اطلاعات در این زمینه با سلطان چاپ همراه باشید:

انواع پوشش های مختلف در چاپ کتاب به قرار ذیل است:

سلفون

بعد از اینکه مراحل چاپ کتاب به پایان رسید یک لایه نازک سلفون را بر روی سطح آن می چسبانند که این کار به منظور استحکام و زیبایی بیشتر انجام می شود، لازم به ذکر است که سلفون به دو طریق حرارتی و ساده با کمک دستگاه های مخصوصی به نام سلفون کش بر روی محصول چاپی قرار می گیرد این عمل قبل از برش باید انجام شود.از ویژگی های پوشش سلفونی در چاپ کتاب می توان به انعطاف پذیری بالا در مقایسه با سایر روکش های دیگر اشاره کرد و به دلیل نازک بودن آن از نظر هزینه نیز بسیار مقرون به صرفه می باشد.از پوشش سلفونی برای محصولات چاپی از قبیل کارت ویزیت استفاده می شود که با توجه به سفارش مشتری می توان ان را دو رو و یا یک رو انجام داد.

انواع پوشش های مختلف در چاپ

انواع سلفون

این لایه پوشش در چاپ کتاب به دو صورت مات و براق بر روی سطوح قرار می گیرد که هر کدام از این دو مورد، با توجه به ویژگی هایی که از آن برخوردارند برای حالت های خاصی بر روی کار چاپ ایجاد می کنند.

بیشتر مطالعه کنید : جلد گالینگور چیست؟

– سلفون مات

این سلفون دارای رنگ کدرتری نسبت به سلفون براق می باشد، . در محیط های با شدت نور بالا از بازتاب نور بر روی سطوح چاپی ممانعت می کند، که این ویژگی موجب ایجاد دید بصری بهتری می شود.استفاده از سلفون مات موجب نمایش رنگ طرح اصلی با کیفیت بالاتری می شود.

– سلفون براق

شفافیت بالا مهمترین ویژگی این نوع سلفون است از این رو زمانی که از این پوشش بر روی سطوح چاپی استفاده می شود رنگ ها زنده تر نمایش داده می شوند، بهتر است از این پوشش برای محیط هایی که دارای بازتاب نور مستقیم هستند استفاده نشود.

لمینت

لمینت یکی دیگر از انواع پوشش های چاپی است که به صورت یک لایه نازک و شفاف به صورت طلق بر روی سطح چاپ قرار می گیرد، این پوشش در مقایسه با سایر پوشش های چاپی دیگر از استحکام و ماندگاری بیشتری برخوردار است که علاوه بر این که از محصول چاپی در برابر هر گونه آسیبی محافظت می کند، رنگ های چاپی را نیز برای مدت های طولانی مانند قبل حفظ می کند.از دیگر مزایای این نوع پوشش می توان به افزایش ضخامت سطح چاپی اشاره کرد که این ویژگی از هر گونه آلودگی و پارگی محصول چاپی ممانعت می کند.

انواع پوشش های مختلف در چاپ

پوشش لمینت نیز در انواع مختلفی به قرار ذیل موجود می باشد:

– لمینت حرارتی

این نوع لیمینت رایج ترین نوع پوشش لیمنتی است که آن را با کمک حرارت بر روی سطح مورد نظر می چسبانند.به عبارتی دیگر از این نوع روکش زمانی می توان استفاده کرد که با کمک حرارت دستگاه لمینیتور روکش بر روی سطح قرار داد در غیر این صورت بدون وجود حرارت قرار دادن این پوشش بر روی سطح امکان پذیر نمی باشد.

– لمینت سرد

این نوع لمینت همانگونه که از نامش نیز پیدا است برای قرار گیری بر روی سطح چاپ به حرارت و گرما نیازی ندارد، البته در این نوع پوشش چاپی نیز از دستگاه لمینیتور اما بدون گرما و حرارت استفاده می شود، جالب است که بدانید از نظر دید بصری لمینت نوع سرد از جلوه هنری بهتری برخوردار می باشد.

ورنی

نوع دیگری از پوشش دهی چاپ کتاب که در مرکز سلطان چاپ انجام می شود ورنی نام دارد که در برابر آسیب های جزئی مانند خراش بسیار خوب عمل می کند و از سوی دیگر از نظر زیبایی نیز موجب جذابیت محصول چاپی می شود، البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است در صورتی که قصد دارید محصول چاپی برای مدت طولانی ماندگاری داشته باشد نوع ورنی نمی تواند چندان گزینه مناسبی برای پوشش دهی چاپ باشد.از پوشش چاپی ورنی می توان هم برای تمام سطوح چاپ کتاب و یا در صورت تمایل تنها برای بخش های خاصی از آن استفاده کرد.

بیشتر مطالعه کنید : فرم بندی در چاپ کتاب چیست؟

انواع پوشش ورنی

این نوع پوشش نیز در دو دسته گرم و سرد به قرار ذیل وجود دارد

– ورنی گرم

از این نوع پوشش ورنی به روش چاپ سیلک اسکرین برای سطوح استفاده می شود، و برای محصولاتی از قبیل بروشور و کاتالوگ کاربرد دارد.

– ورنی سرد

این نوع پوشش ورنی به صورت چاپ افست بر روی سطوح مورد نظر قرار می گیرد و تنها به هدف تثیبت رنگ از آن ها استفاده می شود و فاقد هر گونه درخشندگی در سطح کار می باشد.

انواع پوشش های مختلف در چاپ

یو . وی

این پوشش به صورت برجسته و کاملا براق بر روی سطح چاپی استفاده می شود، البته نوع مات و یا براق بودن این پوشش چاپی به موارد مصرفی آن بستگی دارد که نوع مات آن در مقایسه با نوع براق علاوه بر هزینه بالاتر به زمان زیادی نیز برای پوشش دهی نیاز دارد از این رو استفاده از آن محدود می باشد.

معمولا در اغلب محصولات چاپی از قبیل کارت ویزیت برای افزایش جلوه بصری جذاب تر و زیباتر از هر دونوع پوشش مات و براق به صورت همزمان استفاده می شود.

انواع پوشش چاپی یو وی

– یو. وی سیلندر تخت

در این نوع پوشش دهی چاپی مانند ورنی نوع گرم، از روش سیلک اسکرینی برای پوشاندن سطح مورد نظر استفاده می شود.

– یو وی موضعی برجسته

این نوع پوشش ورنی با کمک کلیشه جداگانه بر روی سطح مورد نظر چاپ کتاب قرار می گیرد و در برخی نقاط سطح نیز به صورت برجسته کار می شود، که این کار موجب زیبایی و جذابیت هر چه بیشتر محصول چاپی می شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.